En el moment de llegir el text de "Nadius i immigrants" va semblar-me un text amb una temàtica molt adequada en els moments actuals. Per aquest motiu vaig decidir fer-ne una reflexió entorn de les idees principals.
Reflexió:
El missatge directe d’aquest text
gira entorn de les anomenades TIC en relació als alumnes i als professors.
Proposa una comparativa entre l’ús que en fa un determinat sector amb l’altre.
Explica el fet de néixer en un context tecnològic, com el sector més jove, o
néixer en un context més antic, el sector més vell, i les seves conseqüències.
Aquesta divisió de conceptes és on l’autor estipula la metàfora dels nadius i
els immigrants. En relació amb aquests dos ítems, els nadius són tots els nois
i les noies que han crescut en un ambient envoltat de tecnologia, per tant
d’ençà que han nascut que hi han participat, i els immigrants que són tot
aquell sector més envellit i que ha vist néixer i créixer la tecnologia, però
que ben pocs cops s’hi ha apropat. Presentada aquesta idea, la tasca de la
reflexió, és comentar i esmentar les qüestions més importants sobre aquest
tema.
Primer de tot esmentar breument
quina és la procedència d’aquesta metàfora que ens ocupa. Marc Prensky va ser
l’autor d’aquesta encertada metàfora sobre la polarització de l’educació
tecnològica. Lligada a ella, l’any 2008, Daniel Cassany i Gilmar Ayala,
personal docent de la *UPF, en van elaborar aquesta reflexió que avui
treballem. Aprofitant el benentès cal deixar constància que el text, tot i
parlar dels temps moderns i la tecnologia actual, al ser del 2008, per algun
costat ja es va veient que va quedant antiquat. Però entrem directament al
text, directament a la metàfora que ens proposa Prensky: els nadius i els
immigrants. Parla sobre aquest món tecnològic tan volàtil que són les TIC, que
produeix un canvi cultural profund en el tracte de la informació i el mateix
amb el coneixement, les dades. El que passa en aquest món és que uns van néixer
envoltats d’aquest nou context i uns altres van quedar mig superats per ell.
Aquesta diferenciació permet avui visualitzar dues comunitats ben separades,
per una banda els nadius, nois i noies que controlen les xarxes socials, la
tecnologia més moderna, i per l’altre, els immigrants, arrelats en un passat
analògic i material de premsa escrita i lloms de llibres físics. El problema el
trobem en el moment que ens toca extrapolar aquest debat en el món educatiu, on
hi hem d’introduir la tecnologia. Com pot educar un professor, a través dels
mitjans tecnològics, si ja partim del fet que els alumnes en tenen més
coneixement que ell?
Abans d’entrar a valorar la relació
d’alumne – professor en el moment d’educar amb les TIC, hauríem de saber des
d’on parteix cada un. El fet que uns s’hagin adaptat ràpidament a l’àmbit i els
altres encara no s’hi hagin posat, els posa en un notori desavantatge. En quins
aspectes? El text proposa un seguit de diferències (requadre inferior), on en
destaquem el processament paral·lel, l’hipertext, la multi modalitat i
l’aprenentatge amb joc i diversió.
En primer lloc el processament
paral·lel, o “multitasking” en
anglès, paraula que designem al fet d’anar executant activitats virtuals conjuntes,
dues o tres, o deu al mateix moment. Un exemple podria ser jo mateix en aquest
moment, ja que estic escoltant música des del You Tube, mentre executo un comentari de text, amb el Word, sobre un altre document que tinc
obert a l’escriptori de l’ordinador, a través del visualitzador de l’Apple. Per una persona com jo, que estic
dins dels marges per ser un nadiu, aquests processos són elementals, de
dificultat baixa, ja que és l’activitat que fem cada dia mentre estem al sofà,
naveguem per internet, etc. Els problemes els trobem en la comunitat
d’immigrants digitals, ja que necessiten un processament pausat i lent, a part
d’haver de fer tasca per tasca, una després de l’altre. Crec que és un problema
de no familiarització amb les eines digitals, amb els diferents dispositius
electrònics, que únicament es pot solucionar agafant l’hàbit d’utilitzar amb
freqüència aquesta tecnologia, sense cap tipus de por, tothom a partit de cero
en algun moment o altre.
El segon aspecte que destaquem és
l’hipertext, un concepte que expressa una quantitat d’informació distribuïda
per mitjà dels interessos de l’autor, en el moment que redacta. Tornant a
agafar l’exemple personal podríem referir-nos a l’hipertext amb aquest document
que estic escrivint. Imaginem que un cop acabés de redactar el pengés a
internet per qualsevol persona que volgués mirar-lo o consultar-lo. El que
trobaria seria el meu comentari i un seguit d’enllaços, o links, per seguir trobant informació sobre l’autor, el tema, els
docents que escriuen, etc. És a dir la informació està repartida a diferents
llocs i el lector es dirigeix cap a on més l’interessa. Ara bé, nosaltres tenim
el costum de tenir una pestanya oberta amb la informació sobre el que escrivim,
per altra banda tenim un document obert que el professor ens ha enviat per
contrastar la informació, i altres elements que podem anar tractant al mateix
moment per anar aprofitant el que més ens interessa. O podria fer això un
immigrant digital que s’ha informat sempre per la via d’un sol canal? Podria
anar formant-se per mitjà de moltes fonts quan sempre ha llegit només un sol
llibre, quan només ha llegit des d’un diari? Jo penso que aquest és un dels
elements que més els costaria d’accedir i controlar, llegir un diari virtual
contrastant-lo amb d’altres, mentre accedeix a escriure en un Word el que ha pogut copsar seria un
procés feixuc i dificultós pels immigrants digitals.
Una altra qualitat, que aporta el
domini del món tecnològic comunicatiu, és la multi modalitat. Fa uns anys que
s’ha abandonat la manera d’expressar-se, cartes o documents, de transmetre
records, fotografies, o seqüencies, vídeos. En aquest món tan desenvolupat
s’entrellacen les maneres de transmetre
el que es pensa, i ja es pot fer tant amb un gràfic amb dades, amb imatges
acabades amb alguna frase, amb vídeos manipulats, etc. S’ha desbordat el nombre
de modalitats d’expressar-se i fer sentir la veu de cada un dels ciutadans i
ciutadanes. Hi ha una multi modalitat molt elevada per expressar-te millor,
escollint la forma que a cada subjecte li sembli més precisa. En aquest sentit
penso que si la capacitat per escriure, la creativitat i el talent existeix,
perquè els immigrants no poden obrir-se a noves maneres d’expressar-se?
I és aquí on vull fer un petit
parèntesi per fer palesa una incomoditat. No acabarem res si no ho comencem, no
eradicarem l’analfabetisme tecnològic si no fem mans i mànigues per
solucionar-ho. Hem de passar ratlla al sector més desfavorit com a immigrants?
O els hem d’incloure, de tal manera que en res ja es puguin considerar un nadiu
més? Per part seva, els immigrants tecnològics no n’acaben res de quedar-se al
marge amb por d’aquest món tan gran. S’ha de superar el temor de no poder
assimilar aquest món i anar-ho abastant tot, de més a menys. I el mateix en els
mètodes educatius.
Per acabar voldria esmentar una
de les possibles solucions que podríem aportar per tota aquesta gent que s’està
quedant ancorada en el passat. El text o posa com una diferència més, però hi
considero una lleugera diferència amb les altres. Es tracta de la relació que
el nadiu estableix amb el joc i l’aprenentatge. Es refereix a la capacitat que
té la persona per començar de baix cap a dalt, augmentant la dificultat
progressivament dels elements que va tractant. Un exemple molt clar n’és
qualsevol joc de la PSP, la Playstation 3 o la Xbox, que des dels nivells inicials fins al final d’aquests jocs hi
ha una progressió de dificultat molt notòria. Per tant, i em pregunto
seriosament, no podríem aplicar aquesta fase d’aprenentatge als mateixos
immigrants? El text diu que pels immigrants aquesta connexió no existeix, ja
que per ells és un procés serio i pesat, però com a mig pedagog penso que es
podria revertir la situació, salvant així una gran part del problema. Una
educació de la comunicació i la tecnologia, les TIC, progressiu i pautat, de
més a menys cap a l’assoliment dels coneixements bàsics per a tothom.
Per anar tancant la reflexió
pensar en Màtrix, pel·lícula
futurista que vaticina una guerra amb les màquines en el món tecnològic. Aquest
film surt repetides vegades al llarg del text, com a divisor entre el món de
les màquines pels nadius i el món real pels immigrants, sense tenir present la
major. En el món actual aquests dos mons no són paral·lels, sinó que tot el
contrari, són exactament el mateix món i un viu de l’altre. És per això que és
tan important que ens actualitzem tots plegats, per poder tirar endavant la
societat junts. Un exemple molt significant són les “revoltes” que es
produeixen constantment via Twitter,
organitzades per Facebook, etc. Per
agafar-ne una com a referent el 15M, moviment
de descontents amb la situació política del país que es va organitzar per les
xarxes socials per revoltar-se. Tota la gent que combrega amb aquest moviment,
o a l’inrevés, i és un immigrant tecnològic no pot participar-ne? Com s’ha
d’assabentar de totes aquests corrents? S’ha d’esperar a què la premsa ho
publiqui i/o distorsioni? No ho pot viure en la mateixa pell? Per tant, un
altre exemple, en aquest moment podria existir una revolució ciutadana per
acabar amb la tauromàquia a tot l’estat espanyol, però molta gent en quedaria
al marge, perquè s’estaria gestant des de canals de comunicació nous, les TIC.
És un dret poder accedir tots i totes a aquests nous elements, però també és un
deure esforçar-nos per arribar-hi.
I si és tan important aquest vessant
en la societat, com no ha de no ser-ho en l’educació? És cabdal. El ritme
d’aprenentatge del professor ha d’estar al nivell de l’alumne. Tal com abans,
per mitjà del llibre, el professor ensenyava a llegir, ara el mateix docent ha
d’ensenyar a operar amb la tecnologia. Tot i això sempre partint d’una
premissa: La tecnologia al servei de l’educació, i no l’educació al servei de
la tecnologia. Perquè si fos a l’inrevés, donaríem la raó a aquells equips
docents que desprestigien les facultats dels alumnes per desenvolupar-se en els
mons digitals i tecnològics, i no ha de perquè ser així. Per tant reconèixer un
cert desavantatge formatiu, i integrar les pràctiques més adequades a l’escola,
però com he dit abans sempre en nivell progressiu. Fins a arribar a un nivell
òptim del control de les TIC, fins a introduir les TIC com un dret més de cada
persona del planeta, una eina que faciliti el progrés i anul·li la diferència i
no a l’inrevés.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada