(Aquesta síntesi respon als textos del primer tema de l'assignatura ensenyament i aprenentatge en la societat digital)
Mòbils avançats, ordinadors moderns, grans
programes, les millors aplicacions, metodologies tecnològiques, comunicació
ràpida, i en tot aquest panorama on posem l’educació? En aquest primer tema he
pogut descobrir les TiC, com han avançat aquestes i fins a on arriben els
reptes de l’educació entorn de les noves tecnologies.
Avui en dia els nens i les nenes que accedeixen
a l’escola ho fan ja d’una manera diferent de la qual ho vam fer nosaltres,
molt més diferent de la dels nostres pares, i per descomptat no s’assembla en
res a la manera que accedien els nostres avis a l’escola. En res? Poder si que
hi ha una semblança entre l’escola dels nostres avis i l’escola dels infants
actuals, i és la finalitat d’aquesta escola; educar. Tot i això aquest educar
és el que ha canviat tan radicalment, en aquests darrers anys s’ha introduït un
conjunt de canvis bestials entorn a les formes, maneres i instruments de
transmetre els ensenyaments i aprenentatges. Amb els textos que hem treballat,
durant aquests dies a l’aula, he mig desxifrat quins inconvenients i reptes
desenvolupa l’educació davant aquesta envestida tecnològica.
![]() |
| Marc Prensky s'ha posicionat com un fidel defensor de les noves tecnologies a l'aula. |
Primer de tot voldria parlar del text de
Cassany, D. i Ayala, G. Que fan un assaig, sobre la teoria de Marc Prensky,
entorn dels nadius i els immigrants digitals. En aquest assaig podem copsar la
idea de un col·lectiu molt adequat a aquests canvis, i un altre que no tan.
Mentre uns avançant per la dreta i molt de pressa, els altres encara estan
aprenent a encendre el cotxe. Es a dir, tot aquest conjunt tecnològic no esta
funcionant per el total de la societat, sinó que per un sector reduït. Aquest
sector reduït sabrà interpretar els processos d’utilització dels dispositius,
agafarà agilitat d’idiomes, portarà a terme més d’una aplicació tecnològica a
la vegada, es mourà amb comoditat per aquests nous món. Però per l’altre banda,
els que es quedin ancorats en el passat, ho passaran malament en la vessant
d’adaptació social.
Amb aquest tema a mi se’m planteja un dubte en
el camp educatiu, alguns cops ja confirmat: Com els professors, que sempre hem
anomenat “de la vieja escuela”,
podran ser capaços d’educar amb uns mitjans que els suposen desconfiança i
inseguretat? I la segona part de la pregunta: Com educaran amb uns mitjans que
els alumnes controlen molt millor que ells mateixos? Voldria pensar que qui
s’hagi d’encarregar de la formació de l’equip docent, en la majoria de casos
serà competent i actuarà amb eficiència. A no sé així, els processos educatius
que es volguessin fer entorn la innovació i les TiC fracassarien. Per altre
banda també voldria enaltir la figura dels nadius digitals convertits, no
aquells que van néixer amb el mòbil o la tableta electrònica sota el braç, sinó
aquelles persones ja d’edat avançada que han sabut adaptar-se als temps i a
tota aquesta onada tecnològica que ens envolta. Aquestes persones, juntament
amb uns nadius digitals receptius i amb ganes de fer de docents tecnològics, és
el que necessita la societat. D’aquesta manera aconseguirem que ningú es senti
ni nadiu ni immigrant, sinó que tots podrem acabar controlant les TiC, i serà
d’aquesta manera també que podrem acabar-ho aplicant a l’educació d’una forma
eficaç i pedagògica.
Anem ara a l’altre text, el de Àlvar Álvarez i
Roberto Méndez; “Cultura tecnològica i
educación”. Aquest fragment de text planteja les dificultats i reptes en la
línia del anterior. Si l’anterior text parlava dels diferents bàndols que
sostenen aquest progrés tecnològic, el text que ens ocupa ara planteja el
problema i es vol parar a debatre’l i exposar-lo. El què havia de venir ja és
aquí i per això el debat tecnologia – educació s’ha de tenir el més aviat
possible.
Per una banda la idea inicial d’aquest segon
document és el control tecnològic, davant la ciència. Cal remarcar que la
ciència sempre ha estat aquell coneixement pur, interpretant la realitat, i la
tecnologia el coneixement aplicat, sigui amb un fi positiu o negatiu. Doncs és
aquesta tecnologia, que a través del coneixement de la ciència, a portat a la generació
post – moderna a voler tenir un control de la societat, defensant els valors
buscats amb aquest procés de progrés i millora de les condicions de vida. El
fet curiós és l’anàlisi històric, el veure que des de sempre s’ha tingut
aquesta idea de predomini. Com diu el text, Francis Bacon, Descartes, van ser
dels primers en sistematitzar el ideal del progrés per mitjà del avenç
científic – tecnològic. Aquesta voluntat de control s’anomena imperatiu
tecnològic, com diuen algunes línies llegides: creer que el desarrollo tecnológico – identificando tecnología como
artefactes – es la fuente del progreso y la via para superar miserias pasadas.
![]() |
| L'ampli ventall que ofereix el món tecnològic és inacabable. |
Cal remarcar l’afegit que té aquesta voluntat
tecnològica imperativa, que és l’avenç de les TiC, de la tecnologia aplica,
valgui la redundància, que dóna pas a una multidireccionalitat d’opcions
inacabable. Es a dir, un conjunt d’opcions infinites de fer les coses, i ho
explico. Actualment estem en un món canviant, on la informació circula
esbojarrada dia rere dia, la comunicació és instantània i els
moviments/processos/mecanismes cada cop són més còmodes i fàcils de fer. Això
no és mera casualitat de que passi el temps, sinó que és fruit d’un procés
d’acceleració tecnològica, d’una modernització agosarada, d’un ritme que ens està
portant a fins que mai hauríem pensat. Aquestes pràctiques són molt favorables
pel conjunt de la societat, i dia rere dia ho mostren les millores de les
condicions de vida humanes, però fins a quin punt es pot arribar? Tot això
genera un ventall molt ampli d’operar i actuar, la multidireccionalitat.
Un petit parèntesi, voldria fer menció també de
la classificació que fa el text sobre els components de la tecnologia. Segons
aquests components els autors dibuixen els d’artefacte, organitzatius,
biològics i simbòlics. Aquesta classificació respon a la necessitat d’agrupar
el conjunt d’alguna manera, ja que el treball i producte de l’acció humana ja
va més enllà de la construcció de simples eines, de simples màquines.
Un cop arribat al punt de plantejar la temàtica
del text i els seus protagonistes, el control tecnològic i les variants
d’aquestes, és el moment que els autors plantegen els reptes que l’educació té
davant d’aquest escenari. L’educació ha de respondre a aquesta modernització
fent que aquesta estigui al seu servei, i no al revés. Que la tecnologia sigui
un pilar fonamental de la innovadora escola que en pugui sortir de tot plegat.
Que en resum, no es caigui en el control social, no es caigui en
l’empitjorament dels drets socials i civils de cada adult/a, de cada nen/a en
aquest cas, i sí que s’entrellaci el progrés que s’està duent a terme amb
l’educació.
Per anar tancant aquesta síntesi, l’últim text
a comentar és el de “Educar en la Sociedad
de la información”, sota la coordinació de Manuel Area. I sense anar més
lluny, aquest últim document parla sobre un dels temes que he anat desengranant
fins ara: l’era de la informació, i com aquesta es lliga a l’educació.
A “Nativos
i Immigrantes digitales” hi vaig trobar un punt que parlava sobre la capacitat
dels nadius digitals de cercar, de trobar la informació. Encara més potent era
la capacitat, d’aquests nadius, que podien manejar aquesta informació com
volguessin. Podíen ser creadors d’informació pública, generadors, editors, fer
el que volguessin amb ella. I entorn aquesta idea va la ultima publicació del
tema, com repensar el significat i las metes de l’educació, quina és la tasca
en aquesta època històrica, que hi diu la UNESCO, la Comissió Europea, la
patronal... Un tractat d’estudi sobre tots aquest conceptes tan volàtils,
canviants, nous, que s’han d’aplicar a l’educació i no s’acaba de saber bé
quina és la millor manera.
Personalment penso que la velocitat tecnològica
no s’ha d’aplicar de la mateixa manera a l’educació. El món digital permet l’error,
permet equivocar-se. Un creador d’una aplicació pot veure que el que ha creat
ha estat un fracàs que ningú ho ha utilitzat i retirar-ho, una escriptora d’un
post a la Viquipèdia pot adonar-se’n que el que ha escrit no té cap sentit i
esborrar-ho, una tendència pot ser nociva per la societat i intentar
eradicar-se. El que no pot passar és que un nou procés educatiu que s’apliqui
ràpid i malament, per adaptar-nos al món digital, sigui vàlid. El perquè rau en
els nens i les nenes que ja quedaran marcats i marcades per la utilització
d’aquest procés, d’aquesta manera, sigui quina sigui la seva dimensió. Penso
que és importantíssim, tal i com l’educació va respondre a la impremta, com ha
perdurat després de múltiples guerres, com s’ha democratitzat, i un tan llarg
etc. Ara és el moment d’adaptar-la a aquestes noves maneres de funcionar. Tot i
així, com he dit abans, aquesta necessitat no s’ha de convertir en un problema,
sinó que s’ha d’estudiar amb decòrum, s’ha de
matisar amb els millors tecnòlegs però també amb els millors pedagogs i
professionals de l’educació, s’ha de reflexionar quina és la millor manera i
trobar-la. Així serà com l’educació podrà avançar, de la mà de les TiC i el món
digital, cap al progrés i la millora dels drets dels infants.


Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada