El passat dimarts
deu de novembre del 2015 vam comptar amb les paraules de David Maniega. Aquest
especialista en Innovació educativa i director de l’àrea tecnològica d’ “Icalia”, a més a més d’historiador, documentalista i informàtic,
es va reunir amb nosaltres. La raó per la qual els estudiants “d’ensenyament i
aprenentatge en la societat digital” vam anar a escoltar-lo fou per rebre la
conferència sota el títol de: La
tecnologia multiplicada i l’aprenentatge creatiu, un viatge cap al futur en el
present.
David Maniega va explicar
que som nadius digitals, que hem tingut la facilitat de néixer amb les
tecnologies. Per això hem d’aprofitar aquest avantatge per absorbir la majoria
del coneixement tecnològic. Ja que, a poc a poc, les innovacions van
apareixent, per exemple els cotxes automàtics. En el nostre present, el que hem
de tenir en compte és anar sumant coneixements, d’aquesta manera podrem arribar
més enllà, podrem acostar-nos a nous coneixements. S’obren unes vies on nosaltres
ja podem incidir amb un coneixement més avançat, i la innovació és constant.
Per posar un exemple ben gràfic d’aquesta renovació constant de coneixements
que s’ha d’anar fent parlarem de l’ “Efecte
Kodak”. Kodak era una empresa que es dedicava al món de la fotografia,
abans que tot es digitalitzés. Eren els primers del mercat i van passar a ser
els últims. Pioners de la fotografia, no van estar capacitats per preveure un
futur on les tecnologies serien presents, i els hi va passar el que els hi va
passar; es van quedar sols revelant fotos, ja que tothom va passar a la
fotografia digital.
Segons Maniega, la
tecnologia comporta uns elements, uns trets distintius diferents que un s’hi ha
d’apropar i adaptar. Aquests elements són, en primer lloc, un nou escenari amb
noves metodologies, tarannàs molt diferents s’ajunten en el mateix món digital.
Seguidament s’ha de tenir en compte el desbordament constant, que genera aquest
món tecnològic. Minut a minut van sorgint millores, es produeix nova informació,
nous mecanismes, que aquests impliquen la renovació constant de tot el que
rodeja aquestes tecnologies, d’aquí en sorgeixen les 2.0, 3.0, 4.0, etc. Per
acabar tenir en compte, per mi, els punts més importants: que la tecnologia ha
de ser una eina i no el punt central, sinó tot perd el sentit, al mateix moment
que serà generadora de noves competències i habilitats molt preuades en els
pròxims anys.
A tall conclusiu
podríem definir quatre línies que resumirien el total de la conferència.
Primera, la tecnologia és un fet que està al nostre abast, i l’hem d’aprofitar.
Segon, no hi ha tecnologia sinó hi ha una metodologia que la treballi darrere.
Tercer, per mitjà d’ella i de l’observació del context podem arribar a la
innovació. Quart, sortirem formats, sortirem amb ganes, amb ambició, hi hem
d’aprofitar aquest talent adquirit per motivar-nos en relació al sector
tecnològic.

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada